Margit Zoltán: 2010. 10. 10. - 2010. 10. 17.

2010. október 15., péntek

Serbia headline - Balkaán

Az elmúlt héten Szerbia címlap "story" volt a vezető médiaházaknál a világ minden pontján. No-nem a kimagasló teljesítmény végett, hanem a társadalmi deviancia hathatós prezentálásával.
A "mások" büszkeségének bemutatását szolgáló parádé csak gyújtó láng volt és nem pedig célzott támadás pont. A Szerb társadalomban a "demokratikus tisztulási" folyamat hosszadalmassá vált és magának a hordozójának mondott Demokrata Párt hatalmi násztánca tette azzá. A "huligánnak" nevezett elégedetlen fiatalok csoportjának nagyobb részének a szociális helyzete vitte az elítélendő incidensekre, ugyanúgy, ahogyan 2000.október ötödikén történt tíz évvel ezelőtt, akkor is a mindenkor aktuális hatalom huligánnak nevezte a Belgrádban "randalírozó" tömeget. Egyértelműen politikai és egyházi suggalata is volt a dolognak, bár az érintettek tagadják, hivatkozva az alkotmány adta egyéni szabadságra... A rend-szer nem tisztult le és belátható időn belül nem is fog. A politikai színterén mindenki-mindenkivel jó baráti-komasági-rokonsági viszonyban van és az egyéni érdek a mérvadó. A tűz a szikrától indul és az "alvó" parázsról sem szabad megfeledkezni, mert könnyen lángra kap...A nép szeme lát mindent. Látja a kiskirályiságokat és kiskirályokat úgy községi-tartományi és köztársasági szinten. Látja azt is, hogy elérhetetlenek és érinthetetlenek a választottak...
Dalai Láma budapesti értekezése kívánkozik ide miszerint: "Az emberekben van arra képesség, hogy istenségként vizualizálják magukat...A hálátlanok ugyanis megtaníthatnak minket arra, hogy miként lehetünk türelmesek egymással, s hogyan keltheti fel bárki magában a végtelen odaadás érzetét." A barátomat idézve, aki nem Láma: "Az ember ott kezdődik amikor rájön, hogy nem ő az Isten" 
Vaskos gondolatok, mélyen összegyúrva tárják elénk a valóságot. E gondolatokért nem kellett pályázati összegeket-közpénzeket költeni a tolerancia és a másság elismerése céljául. Az utóbbi időben sokan visszasírják Titó rend-szerét sokan már Milosevity éráját is jobbnak vélik a jelenleginél, erre oda kellene figyelni és nem csodálkozni, hogy bekövetkezett, aminek be kellett következnie! Mi történik ma? Az állam nem lát és nem hall, mint a kínai majmok szimbolikája. Az "istenek" meg teszik a dolgaikat. Az átmenti időszak a módszer váltások között visszacsúszott a rabszolgatartó rend-szer és a manufakturális iparosodás mód-szere közé. Sokan panaszkodnak az "isteni" vállalkozók kegyetlenkedéseire. Asszonyok nem mernek a munkagépeiktől eltávolodni, kis és nagy dolgaikat helyben végezik el. Fiatal asszony a kezét veszíthette volna el egy munkafolyamat során és nem jár neki semmi illeték. Férfiakat vernek át és félemlítenek meg felmondásokkal. A béreket késve kapják kézbe és nagyobb részét le kell vásárolni...Amennyiben panasszal élne atyók leánya s fia nincs aki meghallgassa, mert még az "isten-mezei" polgármesterekhez sem lehet bejutni polgári ügyes bajos ügyintézés során sem...Eddig a többség hallgatott, mert kell a könyör adomány kenyérkére-tejecskére...Mit lát a "huligánnak" nevezett nem divathóbortos és feltűnési viszketegségben sem szenvedő fiatal? Látja szülei megaláztatását, kizsákmányolását, a mindennapos veszekedéseket a számlák   körül...Az "Istenek", meg Kánaánról regélnek, fejlődik-szépül az országunk, hidakat-utakat-intézményeket adnak át. Kaliforniában élünk és fontosak a város államaink, mint pl. Zenta... csakis a népért és csakis a nép nevében teszik(!?)...
Egyszer minden pohár betelik, részben ez történik napjainkban Belgrádban is. Felháborodott politikusok egy millió eurós kárról regélnek a belgrádi "más" felvonulásáért! Fizetett már Szerbia népe egy pofozkodó "csere" egyetemistáért egy millió dollárt is és akkor nem volt ekkora felhajtás. Időközben sztár rendőrt avattak, aki kőkemény szitkozódást mért egy szerencsétlen belgrádi hajléktalannak tűnő egyénre a más felvonulás jegyében az állam a néptől való védelmének nevében...
http://www.youtube.com/watch?v=tevNVjw6wfw
A szegénység, szerénység, alázatosság, kisebbség, heteroszexualitás... elismerésével mint, "másság" elismerésével, hogyan állunk a bérces BALKAÁNON?
Sajnos a történet folytatódik az Olasz honban való randalírozással. Nemzetközi porondon is bemutatkozott a válogatott szurkolói delegációnk. Az Olasz - Szerb válogatott megmérettetése elmaradt hat perc "játék" után. Az eredmény három - nullás veszítés újabb egy millió eurós bünti, talán kizárás is jár, amelyről a UEFA október 28-án fog dönteni!
A szerbia adófizető állampolgára, (van ilyen...) kettő millió eurót perkál le (2.000.000,oo EURO) az ország tekintélyének helyreállítása céljából egy hét gyakorlati demokrácia után! Meg kellene szervezni a huligano turizmust, ha már a jenkik kitalálták a katasztrófa turizmust. Az országimázshoz tartozik az utcai kődobálás, rendőrök elöli futás, kirakatok betörése...Érdekes képek alakulnak ki az országunk újabb nemzetközi megítélése előtt, de majd a kicsi Vuk megmagyarázza, őnéki volt Karak a nagybátya...
Gazdag egy ország lehetünk, hinnünk kellene a politikusainknak, hogy "Semmivel sem vagyunk rosszabbak, mint a környező országok: ha Románia meg Bulgária EU-tag tudott lenni, akkor mi már Kalifornia szintjén állunk". Egyben egyezünk meg: ők hozzánk képest Kalifornia szintjén állnak, mi meg a bérces BALKAÁNON!

A visszaköltöző vándormadarak arról értesültek, hogy a hétvégén újra meleg lesz Belgrádban...

Margit Zoltán

2010. október 11., hétfő

Negligentia*...Vörös az iszap...

*Hanyag gondatlanság (negligentia): Az elkövető nem látja előre magatartása lehetséges következményeit, mert elmulasztotta a „tőle elvárható” figyelmet vagy körültekintést.
Ország-világ előtt tudatosodott Kolontár és Devecser települések "vörös" agóniája. Az október negyedikei tragédia emberek sorsát pecsételte meg. Ahogyan ilyenkor bevett szokás ujjmutogatások és mellébeszélések tömkelege csenget le a médiákban. A tározókban állítólag "nem-csak" vörös-iszap volt, hanem az ajkai ólomkristálygyár savas maradékát is oda hordták, talán lúg közömbösítési céllal?  Szakemberek szerint a "vörös-iszap" 13-14 pH értékű lúgos anyag (NaOH-nátronlúg), amelytől emberek haltak meg és embereket "mart" meg, akiket jelenleg is kórházakban gyógyítanak. 
A földi javak megsemmisültek. Egy szempillantás alatt váltak dolgos emberek hajléktalanokká. A léttér súlyosan szennyezett, bár a hatóság emberei mindent megtesznek a "környezeti katasztrófa" enyhítésére, ahogyan vélhetjük hosszadalmas folyamat lesz a szanálás.
A felelősség feltárására beindult az állami apparátus. Magyarország Nemzeti Nyomozó Irodája -halált okozó, foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés gyanúja végett nyomoz. A helybeliek attól tartanak, hogy a felelősnek vélt MAL Zrt a jog útvesztőjében kibúvót talál és az őket ért kár nem lesz megtérítve. A MAL Zrt viszont elhárít minden vádat, miszerint ők a szabályok és az idevágó törvények szellemében jártak el és mégis kiszabadult a "vörös" szellem a palackból...A cég jogi védelmi rendszerének alappillére a következő állásponton van: "működési körén kívül eső, elháríthatatlan külső ok"A jog tudósai helyzet elemzést tettek és több lehetőséget láttak elő: 
a.) A cég peren kívüli egyezséget kínál fel (felelősség elismerésével jár). 
b.) A peren kívüli egyezséggel nem a cég felel, hanem az egyén. (cég vezetői mentesülnek a felelősség terhe alól, viszont valamelyik beosztott-alkalmazott lesz az áldozati bárány)
c.) Veszélyes üzem tényét bizonyítják a hatóságok, akkor a cég objektív felelőssége áll fenn, vagyis független attól, hogy a cég vétkes e vagy sem, kártérítési felelőssége van.
d.) Amennyiben nem bizonyítják a veszélyes üzem tényét, akkor a cégnek nem kell kártérítést fizetnie...
e.) Előkerültek júniusban készült fotók, amelyek a WWF-nek (World Wildlife Fund- http://www.worldwildlife.org ) is el lettek küldve amelyeken látszik a vörös-iszap szivárgása...
f.) A MAL Zrt. elnöke, Tolnay Lajos továbbra sem érzi magát felelősnek az iszapkatasztrófa miatt; figyelmeztetett, hogy Ajka térségében igen magas lehet a munkanélküliség aránya, ha nem indul hamarosan újra a termelés - a gyár bezárása ezreket érinthet...
Mindenképpen a legfontosabb tény a jelen esetben a hanyag gondatlanság (negligentia): Az elkövető nem látja előre magatartása lehetséges következményeit, mert elmulasztotta a „tőle elvárható” figyelmet vagy körültekintést! Erre kell fényt derítenie a "vörös-iszap" alatt  Magyarország Nemzeti Nyomozó Irodájának! 
Orbán Viktor a Magyar Köztársaság miniszterelnöke kármentő alap létrehozását indítványozta, megtoldotta:"A felelősök büntetése a kárral arányos szintű lesz". Egy kérdés fogalmazódott meg bennem, szabotázs történhetett e Kolontáron, tartva a Fidesz elszámoltatási akciójának folytatásának gátolása végett? Szerbiában Zoran Đindić miniszterelnök is az elszámoltatás áldozata lett, amikor is nyíltan felakarta számolni a korrupciót és a bűnösöket méltóan meg akarta büntetni...A válasz várat magára, bízom benne nem sokáig!
Egyértelmű a kolontáriak nagyobb része nem térhet vissza lakhelyére nekik új lakhelyet kell biztosítani. A Devecseriek helyzete is válságos , segítségre szorulnak! Soros György és Georg Pataki komoly segítséget ajánlott fel e célra.
Kérem a tisztelt publikumot, amennyiben teheti, segítsen a bajba jutottakon!
A Magyar Kármentő Alap számlaszáma:
belföldi utalásnál:11794022-22222222
külföldi utalásnál: HU 28117940-2222222222-00000000
Margit Zoltán

2010. október 10., vasárnap

Száz nap után

A mai nap "e-mail"-t kaptam Bozóki Antal-tól, gondolatait megosztom a tisztelt publikummal:
SZÁZ NAP UTÁN
Gondolatok a Magyar Nemzeti Tanács vezetőiről
A vajdasági magyaroknak továbbra se nincsen olyan nemzeti kisebbségi autonómia intézménye, amely határozottan megfogalmazná, kifejezné és érdekeit képviselné a mindenkori szerb hatalom felé. A 2010. június 30-án alakult új összetételű, Magyar Nemzeti Tanáccsal (MNT) kapcsolatban olyan nézetek is vannak, hogy az „nem legitim és nem is legális”. Egy biztos: A jelenlegi MNT megválasztásának körülményei, illetékességi körei és összetétele árnyékot vetnek nem csak a testület tevékenységére, de elfogadottságára is.   

Az elnök
Ifj. Korhecz Tamás, Magyar Nemzeti Tanács (MNT) elnöke szinte teljesen meglovagolta az általa irányított testületet.
Az MNT 2010. július 3-i, Szabadkán megtartott első „munkajellegű ülésén” – Korhecz javaslatára – megváltoztatta az alapszabálya egyes részeit, mégpedig olyan indoklással, hogy azokat „össze kellett hangolni a nemzeti tanácsokról szóló törvénnyel, illetve (olyanokat hozni – B. A. megj.) amelyek az MNT háttérintézményének, a közigazgatási hivatalnak az életre hívását szabályozzák”. Megszűnt ezzel az MNT korábbi intéző bizottsága.
Az MNT-nek a Vajdasági Magyar Szövetséghez (VMSZ) tartozó fegyelmezett szavazógépezete ugyanezen az ülésen 28 igen és 2 nem szavazattal Korheczet megválasztotta a testület Közigazgatási Hivatala elnökének is. Egyazon személy lett tehát az MNT és „végrehajtási szervének” az elnöke is. (Korhecz ez utóbbit „háttérintézménynek” is nevezi, attól függően, hogy neki mikor mi felel meg.) Egyébként az MNT-nek, mint intézménynek, a nemzeti kisebbségek nemzeti tanácsairól szóló törvény szerint, éppen semmilyen végrehatási jogköre nincsen.
Korhecz hatra növelve ezzel tisztségeinek számát: Életrajzában ugyanis azt írja, hogy két egyetemen „magántanár”, kettőn pedig „vendégtanár”, de bizonyára más egyéb funkciói is vannak.
– Nem lesz intézőbizottsága az MNT-nek. A végrehajtási szerve egy közigazgatási szolgálat lesz. Terveink szerint azt is majd a Magyar Nemzeti Tanács elnöke, tehát én fogom vezetni. Szeretném átszervezni a nemzeti tanácsnak a végrehajtó, döntés-előkészítő struktúráját, amiről már korábban nyilatkoztam. Azért teszem ezt, hogy egy teljesen hatékony testület vagy szerv jöjjön létre, hiszen az új feladatok, a nagy ambíciókkal felvértezett programok megkövetelik egy efféle új struktúrának a létrehozását – magyarázta a két tisztség egyesítését Korhecz június 29-én, vagyis mielőtt még az NMT elnökévé választották volna.
Na már most, ha „a vajdasági magyarság kisebbségi önkormányzatának” legfelsőbb szerve, illetve parlamentje az MNT – ahogyan a testület grafikailag rossz és szinte olvashatatlan honlapján írja –, akkor a testület és végrehajtó szervének elnöke semmiképpen sem lehet egy és ugyanazon személy. Csakúgy, minthogy egyetlen képviselő testület elnöke se nem elnöke a végrehajtó szervnek. Ellenkezik ez a demokrácia minden alapelvével. Elfogadhatatlan még akkor is, ha „az elnöknek és a Közigazgatási Hivatal elnökének ugyanazok, vagy legalábbis hasonlóak a feladataik”.
Korhecz egyébként adós maradt azzal is, hogy az elnöki tisztség elfoglalásakor vagyoni nyilatkozatot tegyen, és nyilvánosságra hozza, különböző tisztségei alapján – beleértve az MNT-től kapott 95 ezer dináros havi „illetményt” is – havonta milyen összegű fizetést valósít meg.

és a tanácsosok
Korhecz Tamás a 2010. szeptember 2-i sajtótájékoztatóján mutatta be a Közigazgatási Hivatal 5 főállású általa – a személyes kritériumai alapján, nyilvános pályázat nélkül – választott tanácsosát (hivatalos nyelvhasználat, felsőoktatási-, kulturális-  és tájékoztatási ügyek, hivatali koordinátor és az állandó jogi ügyek) és két (a közoktatásért, valamint az MNT arculatáért és a médiáért felelős) hivatalnokát. Az összes tanácsos és hivatalnok az MNT-ben szeptembertől van állandó alkalmazásban és „főállásban látja el munkáját.” – Olyan embereket választottam, akik adott területen már bizonyítottak, rendelkeznek munkatapasztalattal, terhelhetők, és környezetük jó szakembernek tartja őket – nyilatkozta Korhecz.

Az MNT-nek természetesen szüksége van közigazgatási hivatalnokokra, de nagy hiba volt megszüntetni az MNT intéző bizottságát. Ilyen, vagy más, például elnökség elnevezéssel egy öt-hattagú vezetői testületet kellett volna választani, amelynek mindegyik tagja konkrét megbízatásul kapta volna az MNT valamelyik tevékenységi körét (kultúra, oktatás, tájékoztatás, hivatalos nyelv- és íráshasználat), valamint az intézmény működésével kapcsolatos feladatok ellátását. Ebben a testületben helyet kellett volna, hogy kapjon – a VMSZ Magyar Összefogás listája mellet – a többi párt is, amelynek képviselői vannak az MNT-ben (a Vajdasági magyarként Európába, a Magyar Remény Mozgalom, a Magyar Liga, illetve a Kézfogás a Magyarságért).
Egy ilyen összetételű testület biztosíthatta volna az MNT-n belüli jobb együttműködést, a közös álláspontok kialakítását és az egységesebb fellépést is. Korhecz azonban nem ezt a lehetőséget választotta, hanem hogy személyesen irányítsa az MNT és a Közigazgatási Hivatalt is. Egy ilyen összetételű testülettel még esetleg meg lehetett volna menteni az MNT látszólagos demokratikusságát. Ez helyett az MNT-t egyes területeken most az elnök által választott és alá rendelt tanácsosok, magyarán hivatalnokok képvisel(het)ik. Ha egyáltalán van önállóságuk. Nem valamiféle egyeduralomra hasonlít ez? Ezen még az sem váltóztat lényegesen, hogy az MNT egyik alelnöke a Vajdasági magyarként Európába lista képviselője lett, aki eddig nem igen volt ismert a közéletben.
Ahhoz hogy valaki tanácsos legyen legalább öt évi szakmai gyakorlatra lenne szüksége. Az MNT egyik tanácsosa – a sajtóban közölt életrajza szerint – bizonyára még a gyakornoki vizsgát sem tette le. A héttagú Közigazgatási Hivatalba még három-négy olyan tanácsos/hivatalnok is bekerül, akiről a vajdasági magyar közvélemény eddig szinte alig, vagy egyáltalán nem hallott. Azt is érdekelné a közvéleményt, hogy milyen összegű havi fizetést kapnak az MNT hivatalnokai?
A kulturális ügyekkel megbízott tanácsosnak is – úgy látszik – munkahelyet kellet biztosítani, mivel hét évi, bírálatoktól és konfliktusoktól sem éppen mentes szabadkai művelődési tanácsosi ténykedése után – amikor VMSZ az év elején kivonult a városi hatalomból – neki is mennie kellett. Külön kérdés azonban, hogy az írói ambíciók összeegyeztethetők-e a közigazgatási munkavégzéssel?
A tájékoztatási ügyekkel megbízott tanácsos 2009-től a Vajdasági Magyar Újságírók Egyesületének (VMÚE) is az elnöke. Ezért esetében a két intézményben végzett munkájából eredő érdekütközés lehetősége is fennáll. Ilyen volt például, amikor 2010. március 10-én a VMÚE közleményt adott ki az MNT azon (2010. február 26-i) döntése ellen, hogy a Magyar Szó napilap szerkesztéspolitikájának figyelemmel kísérése céljából laptanácsot alakít. (A nagy ellenállást kavart döntést az MNT 2010. szeptember 3-i ülésén visszavonta.) Ezt az érdekellentétet csak úgy lehet feloldani, ha a MNT tanácsosa mielőbb lemond vagy a VMÚE elnöki, vagy az MNT-ben vállalt tanácsosi tisztségéről.
Az MNT eddigi száz napja alatt olyan, nem csak szervezési, hanem egyéb kérdések is felmerültek (például a Pannónia Alap társalapítói jogainak átvételével, a szórvány és az újvidéki oktatási helyzettel kapcsolatban), amelyek növelik az intézmény és a vezetősége iránti bizalmatlanságot. BOZÓKI Antal















Népszerű bejegyzések

Follow on Bloglovin